Varje år genomför IPMS Uppsala ett gruppbygge som i år har temat "I filmens värld". Sist jag deltog tog det mig fyra år att få mitt bidrag färdigt men den här gången ska jag gå i mål i utsatt tid.
Mitt bidrag är en tysk stridsvagn som figurerar i filmen "Patton" från 1970. I sann hollywoodanda fick dessa spelas av amerikanska M48 utlånade av Spanien.
Modellen som får utgöra grunden för detta helgerån är en M48A3 Patton från Tamiya.
Det är egentligen inte ett optimalt val då den är av senare modell än den vagn jag ska avbilda så den måste moddas en del.
Att jag valde just den berodde mest på god tillgänglighet samt lågt pris, jag tror jag gav 169kr för den. Fördelen med att den var så billig är att jag inte behöver ha så dåligt samvete över hur styvmoderligt jag ämnar behandla den med såg och dremel.
De delar som kommer kräva mest kärlek är ny vagnchefskupol, ny kanon, moddade bandhyllor samt canvasen runt kanonskölden som ska fräsas bort.
Ska man vara riktigt petig så ser motordäck och bakända på chassiet helt annorlunda än på vagnarna i filmen men någon måtta får det vara på ambitionerna.
Modellen är en av Tamiyas äldre med allt vad det innebär i form av halvkass passform samt att den är förberedd för batteridrift i form av irriterande hål i botten av chassiet.
Detta kommer jag följa med intresse.
Jag är säkert att detta kommer bli fint.
Fördelen med att använda mig av så tjocka plastark är att de är stabila. Nackdelen är att de är väldigt styva och svåra att böja till rätt form.
Dottern fick ädelt offra en tuschpenna som turligt nog lämnade en millimeters mellanrum när de stoppades i några andra pennors korkar.
Sedan fick de nya stänkskärmarna ligga i press i kokande vatten.
Hej hoppas allt bra med dig.Det blir verkligen fint och välbyggt.Vad använder du för anti slip texture .
Tamiyaputty eller nåt liknande?
Mvh Christos.
Det mesta börjar bli färdigt för målning men en stor punkt återstår, vagnchefskupolen. Det som medföljer i lådan är ett eget litet torn med kulspruta medan vagnarna i filmen hade en mer klassisk liten rund kupol.
Mitt researchmaterial är något bristfälligt. Det består mest av gryniga bilder från filmen och jag har inte hittat några bra walkaroundbilder från spanska M48.
I reservdelslådan finns ett par vagnchefskupoler men inga som är speciellt lika det jag var ute efter. Dessutom så är hålet i tornet så pass stort att ingen av dessa ändå passade.
Så jag fick ta till en okonventionell lösning och bege mig ut i lägenheten och leta efter föremål med passande rund form. Jag hittade det jag sökte i locket till en gammal burk med citadelfärg.
Efter en del skärande fick jag ihop något som ser ut att stämma hyfsat.
Kvar är ett par fästen till luckan, några periskop och en suddig klump på kupolens bakre högra sida som jag gissar är en kulsprutelavett.
Håller med 100%
Fint byggd än så länge.
#27:Väldigt vackert .
Du kan väl tänka som så att det är originalfärgen som skiner igenom? Tror nog inte att dom målade dom särskilt minutiöst?
"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."
Däri ligger utmaningen att subtilt antyda det utan att det blir övertydligt.
"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."
Modellen har klätts med verktyg, dekaler och färgflagor.
I filmen ser vagnarna helt nymålade ut, helt utan minsta repa men det blir lite för tråkigt. Jag nöjde mig dock med att chippa den väldigt sparsamt och med en en olivgrön färg som får representera originalfärgen på en spansk M48.
Det ska även på en till dekal, en afrikakår-palm på höger framskärm. Jag tänkte sno en sådan från en annan modell jag hade hemma men sedan insåg jag sålt iväg den för något år sedan.
#34: Jag personligen ,tycker att den ser riktigt bra ut. Väldigt fint försök.
Jag tror du är upp till 99% likhet med filmens.